Nursing history and school education in the COVID-19 pandemic

an extension experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51234/here.2023.v14.e07

Keywords:

History of Nursing, Health, Education, Distance, Schools, Pandemics

Abstract

Objective: to report the extensionist experience of nursing and health history in remote teaching organization for teachers, students and families in the COVID-19 pandemic. Method: an experience report of an extension group at a public municipal school between 2019 and 2021. Results: the 230 families’ weaknesses and strengths for remote teaching were explained. Videos and educational materials were organized on teaching-learning guidance, in a virtual and home space, and on the environment for remote teaching-learning. Graphic videos were created for families, sent via the internet, covering computer time, exercises and extracurricular activities, health care in the pandemic and family education. It resulted in the education planning segment of the school and the Department of Education in the municipality. Final considerations: history and active teaching methodologies corroborate the promotion of health and the exercise of citizenship, access to information, facts of evolution of health in the country, dynamizing the autonomy of nursing professionals and intersectoriality in health.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Xavier CER. Panorama jurídico da educação domiciliar no Brasil. Rev Jur PGR Paraná [Internet]. 2018[cited 2022 Jan 30];9:137-167. https://www.pge.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2019-10/007panoramajuridicodaeducacaodomiciliarnobrasil.pdf

Associação Nacional de Educação Domiciliar (ANED). Educação Domiciliar no Brasil [Internet]. 2021[cited 2022 Jan 30]. https://www.aned.org.br/index.php/conheca-educacao-domiciliar/ed-no-brasil

Ataíde CA, Silva MRS, Silva MRS. Um estudo preliminar sobre impacto da covid-19 na educação básica: o olhar da família sobre os desafios do ensino remoto [Internet]. Pôster apresentado no VII Congresso Nacional de Educação (CONEDU); 2020 Outubro, 15-17[cited 2022 Jan 30]. Maceió, SE, Brasil. https://editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/69627

Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2016.

Prefeitura Municipal de São José. Secretaria Municipal de Educação. Plano de Contingência de Educação de São José: para prevenção, monitoramento e controle da disseminação nos estabelecimentos dos diversos níveis de educação/ensino. Escola do Mar Flávia Scarpelli Leite. Ensino fundamental. versão 002. São José: PMFSJ; 2021.

Cury CRJ. Homeschooling ou educação no lar. Educ Rev. 2019;35:e219798. https://doi.org/10.1590/0102-4698219798

Oliveira AC, Lucas TC, Iquiapaza RA. O que a pandemia da Covid-19 tem nos ensinado sobre adoção de medidas de precaução? Texto Contexto Enferm. 2020;29:e20200106. https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2020-0106

Cunha FS, Ferst EM, Bezerra NJF. O ensino remoto na educação infantil: desafios e possibilidades no uso dos recursos tecnológicos. Rev Educar Mais. 2021;5(3):570-582. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2296

Bellaguarda MLR, Nitschke RG, Rodrigues SABO. Terceira arte no ensino da História. In: Bellaguarda MLR, Knihs NS, Tholl AD, Canever BP, Girondi JBR, organizadores. Ateliê de ideias: estratégias educacionais de apoio ao ensino e à aprendizagem. v. 1. Florianópolis: Papa-livro; 2020. p. 48-62.

Bitencourt JVOV, Meschial WC, Frizon G, Biffi P, Souza JB, Maestri E. Protagonismo do enfermeiro na estruturação e gestão de uma unidade específica para COVID-19. Texto Contexto Enferm. 2020;29:e20200213. https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2020-0213

Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina (SES/SC). Portaria Conjunta SES/SED/DCSC nº 476, 06 de maio de 2021. Estabelecer protocolos de segurança sanitária para o retorno de atividades escolares/educacionais (curriculares e extracurriculares) presenciais para as etapas da Educação Básica, Educação Profissional, Ensino Superior e afins no Estado de Santa Catarina [Internet]. 2021[cited 2022 Jan 30]. https://www.sed.sc.gov.br/principais-consultas/legislacao

Published

2023-06-09

How to Cite

Kuhn, C. G., Bellaguarda, M. L. dos R., Gasperi, J., Aperibense, P. G. G. de S., Peres, M. A. de A., & Batista, F. (2023). Nursing history and school education in the COVID-19 pandemic: an extension experience. História Da Enfermagem: Revista Eletrônica (HERE), 14, e07. https://doi.org/10.51234/here.2023.v14.e07

Issue

Section

Relato de Experiência

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.