Creation of a Documentary Collection on events in the International Year of the Nurse and Midwives (2020)

experience report

Authors

  • Pacita Geovana Gama de Sousa Aperibense

Keywords:

Museums, History of Nursing, Education Nursing, Memory

Abstract

This article describes the team's strategy of an extension project in the History of Nursing for the maintenance of activities during the COVID-19 pandemic and its results. Six extension students were distributed in two groups to search for information sources on the internet on the themes: nursing performance in the face of COVID-19 and Florence Nightingale's bicentenary and cataloging it. The result was the creation of two digital collections: Nursing at COVID-19 and Bicentennial of Florence Nightingale, with 136 and 56 documents, respectively, among reports, cartoons, drawings, photographs, videos and records of national and international events. Conclusion: It was possible to establish extension activities during the pandemic, to prepare sources of information to set up historical collections. With that, the students continued in the teaching-learning process at the university, even with the on-site activities suspended.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ministério da Saúde (Brasil), Gabinete do Ministro. Portaria nº 356, de 11 de março de 2020. [Internet].

Brasília: Ministério da Saúde; 2020 [cited 2020 Jul 04]. Available from: http://www.in.gov.br/en/web/dou//portaria-n-356-de-11-de-marco-de-2020-247538346

World Health Organization. Organização Panamericana de Saúde. Organização Mundial da Saúde. Brasil adere à campanha Nursing Now para fortalecer papel de enfermeiras e enfermeiros na eliminação de barreiras ao acesso à saúde. [Internet] 2019 [cited 2020 Jul 04]. Available from:

https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5923:brasil-adere-acampanha-nursing-now-para-fortalecer-papel-de-enfermeiras-e-enfermeiros-na-eliminacao-de-barreirasao-acesso-a-saude&Itemid=844.

Organización Mundial de la Salud. Año Internacional del Personal de Enfermería y de Partería. [cited 2020 Aug 08]; Available from: https://www.who.int/es/campaigns/year-of-the-nurse-and-the-midwife-2020

Xavier ES, Cunha MF. Ensino e história: o uso das fontes históricas como ferramentas na produção de conhecimento histórico. Anais eletrônicos. dez. 2019. [Internet] 2019 Dec [cited 2020 Jun 06]; p.639-654. Available from:

http://www.uel.br/eventos/sepech/sumarios/temas/ensino_e_historia_o_uso_das_fontes_historicas_com o_ferramentas_na_producao_de_conhecimento_historico.pdf

Peres MAA, Santos TCF. Ethics in Historical Research in Nursing and Health - Perspective to Scientific Integrity. Hist Enferm Rev Eletronica [Internet] 2015 [cited 2020 June 04]; 6(1):1-3. Available from: http://here.abennacional.org.br/here/0_1_Editorial_PORT.pdf

Cabral IE, Lopes MGD. Apresentação do Centro de Memória da Enfermagem Brasileira da Associação

Brasileira de Enfermagem. Hist Enferm Rev Eletronica [Internet] 2010 [cited 2020 June 04]; 1(1): 221-233.

Available from: http://www.here.abennacional.org.br/here/n1vol1ano1_artigo12.pdf

Santos DBG. O conhecimento e a pesquisa nas nuvens: uma pesquisa social sobre a aplicação das práticas de gestão do conhecimento associadas as tecnologias de computação em nuvem nos ambientes de pesquisa.

[Tese]. Escola Politécnica da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2016. 200p. Available from: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/3/3143/tde-03102016094135/publico/DomingosBernardoGomesSantosCorr16.pdf

Costa-Moura F. Proliferação das #hashtags: lógica da ciência, discurso e movimentos sociais contemporâneos. Ágora Rio de Janeiro [Internet] 2014 Aug [cited 2020 Jul 30]; 17(spe):141-158. Available from: https://doi.org/10.1590/S1516-14982014000300012.

Barros JD’A. Fontes históricas–revisitando alguns aspectos primordiais para a pesquisa histórica. Mouseion. [Internet] 2012 [cited 2020 Jul 04]; 1(12):129-159. Available from:

https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/viewFile/332/414

Mendes CMM. A importância da pesquisa de fontes para os estudos histórico. Acta Sci. Educ. [Internet] 2011 Oct [cited 2020 Jul 30]; 33(2):205-9. Available from: doi: 10.4025/actascieduc.v33i2.14174.

Henriques RMN. Narrativas, patrimônio digital e preservação da memória no facebook. Revista Observatório [Internet] 2017 Aug [cited 2020 Jul 04]; 3(4):123-146. Available from: DOI: http://dx.doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p123

UNESCO. Charter on the Preservation of the Digital Heritage. 2009 [cited 2020 Jul 04]. Available from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000179529.page=2

Tavares MFD. Preservação digital: entre a memória e a história. Ciência da Informação [internet] 2012 [cited 2020 Jul 04]; 41(1):09-21. Available from: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1348

Besser H. Longevidade digital. Acervo - Revista do Arquivo Nacional. [internet] 2010 [cited 2020 Jul 04]; 23(2):57-70. Available from: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/107431

Francisco GS. Fonte material, fonte textual e a noção de documento. Revista de fontes [Internet] 2016 Dec [cited 2020 Jul 30]; 3(5):46-4. Available from: DOI: https://doi.org/10.34024/fontes.2016.v3.9161

Meneses UTB. Fontes visuais, cultura visual, história visual: balanço provisório, propostas cautelares. Rev. Bras. Hist. [Internet] 2003 Jul [cited 2020 Jul 30]; 23(45):11-36. Available from: https://doi.org/10.1590/S0102-01882003000100002.

Published

2020-09-20

How to Cite

Aperibense, P. G. G. de S. (2020). Creation of a Documentary Collection on events in the International Year of the Nurse and Midwives (2020): experience report. História Da Enfermagem: Revista Eletrônica (HERE), 11(Esp), 1–9. Retrieved from https://aben.emnuvens.com.br/here/article/view/61

Issue

Section

Relato de Experiência

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.