The Education Manual Of The Nursing Service Of A Reference-Model Hospital In The City Of São Paulo In The 1970’s
Keywords:
History of Nursing, Continuing Nursing Education, Health Services AdministrationAbstract
A descriptive study, historical documentary that aimed to describe the model of education proposed by the Manual of Education in Nursing Service, Hospital das Clinicas, Faculty of Medicine, University of Sao Paulo service. The source of the study was the second edition of the Handbook of Education Service in the said institution, dated 1970.The analysis was performed based on the historical method, with critical and repeated reading and looking for similarities and pertinence of content, which resulted in the construction and presentation of results in five categories: Introduction; Organization Unit Programs, Curriculum and Methodology General Standards. Noteworthy is the third category, called "Programs", which focused educational interventions in four modes - Orientation, Training, Observation and Continuing Education. We conclude that the educational model proposed by manual pioneered, has held up the pillars of traditional education, had a strong influence of bureaucratic administration and reproduced the archetype of biomedical expertise in most of their programs, although valued generalist nurse and dimension maintain sharp focus on management activities.
Downloads
References
Oliveira MR. Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo 1944-1994: histórico, filosofia de trabalho e sua importância no ensino, na pesquisa e na assistência médica. Rev. Hosp. Clin. Fac. Med. São Paulo. 1994; 49(1): 1-12.
Hospital das Clinicas da Faculdade de Medicina de São Paulo [internet]. História do HC. São Paulo. [citado 15 dec.2011]. Disponível em: http://www.hcnet.usp.br/historiahc/historia2.htm.
Borenstein MS, Padilha MICS, Caetano TL, Mancia JR. Hilda Anna Krisch: pioneira na enfermagem catarinense - formação e contribuição. Rev. Bras. Enferm. 2004; 57(3): 366-70.
Sanna MC. Clarice Della Torre Ferrarini: o depoimento de uma pioneira da administração em enfermagem no Brasil. Hist. cienc. saúde - Manguinhos. 2003; 10(3): 153-170.
Souza JF, Oliveira MMJ. Manual de organização: regimento interno do serviço de Enfermagem: subsídios para sua elaboração. Rev. Min. Enferm. 2002; 6(1/2):91-94.
Padilha MICS. A prática da educação em serviço em uma instituição privada. Rev. Esc. Enf. USP.1991;25(1):3-16.
Farah BF. Educação em serviço, educação continuada, educação em saúde: sinônimos ou diferentes concepções? Revista APS. 2003; 6(2):123-125.
Manzo BF, Ribeiro HCTC, Brito MJM, Alves M. A enfermagem no processo de acreditação hospitalar: atuação e implicações no cotidiano de trabalho. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2012; 20(1): 151-158.
Polit DF, Beck CT, Hungler BP. Fundamentos de Pesquisa em Enfermagem; Métodos, avaliação e utilização. 5ª ed. Porto Alegre: Artmed; 2004.
Conselho Nacional de Saúde (Brasil). Resolução 466 [Internet].[cited 2014 January10]. Available from: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf.
Pereira AS, Miranda NRR, Costa RF. Auditoria em enfermagem e suas interfaces com o cuidado: uma revisão de literatura. Percurso Acadêmico. 2011; 1(2):287-306.
Spagnol CA, Fernandes MS. Estrutura organizacional e o serviço de enfermagem hospitalar: aspectos teóricos. Rev Gaúcha Enferm. 2004; 25(2):157-64.
Jericon MC, Peres AM, Kurcgant P. Estrutura organizacional do serviço de enfermagem: reflexões sobre a influência do poder e da cultura organizacional. Rev. esc. enferm. USP. 2008; 42 (3): 569-577.
Brasileiro DF, Sanna MC. Manual de enfermagem de um Hospital modelo-referência da cidade de São Paulo nos anos 1970. Rev. Eletr. Enf.2013 jul/set;15(3):667-77. [citado 10 dez. 2012] Disponível em: http://dx.doi.org/10.5216/ree.v15i3.18916.
Trevizan MA, Mendes IAC, Fávero N. Atividades administrativas desempenhadas por enfermeiros-chefes – Um estudo longitudinal. Revista Paulista de Hospitais. 1980; 28(7): 204-210.
Moniz ALF, Araújo TCCF. Voluntariado hospitalar: um estudo sobre a percepção dos profissionais de saúde. Estudos de Psicologia 2008; 13(2), 149-156.
Costa LM, e Germano RM. Estágio curricular supervisionado na Graduação em Enfermagem: revisitando a história. Rev. bras. enferm. 2007; 60(6):706-710.
CanalliI RTC, MoriyaII TM, HayashidaIII M. Prevenção de Acidentes com Material Biológico entre Estudantes de Enfermagem. Rev. enferm. UERJ. 2011; 19(1):100-6.
Cintra V, Sanna MC. Transformações na administração em enfermagem no suporte aos transplantes no Brasil. Rev. bras. Enferm 2005 jan-fev; 58(1):78-81.
Silva PR. Transplante cardíaco e cardiopulmonar: 100 anos de história e 40 de existência Rev Bras Cir Cardiovasc. 2008;23(1):145-152.
Boehs AE, Monticelli M, WosnyAM, Heidemann IBS, Grisotti MG. A interface necessária entre enfermagem, educação em saúde e o conceito de cultura. Texto contexto-enferm. 2007; 16(2):307-14.
Chueiri MSF. Concepções sobre avaliação escolar. Estudos em Avaliação Educacional. 2008; 19(39):49–64.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 História da Enfermagem: Revista Eletrônica (HERE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Propriedade intelectual
Todo o conteúdo da HERE, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR).