The eminent nurse educator Circe de Melo Ribeiro

a biographical study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51234/here.2025.v16.493

Keywords:

History of Nursing, Biography, Nurses, Schools, Nursing, Practice Management, Societies

Abstract

Objective: To describe the life trajectory of the nurse from São Paulo, Circe de Melo Ribeiro, in higher education in nursing and in the management of a Brazilian nursing association. Methodology: This is a historical and biographical study, constructed from documents and photographs. The data were collected in 2024, from publicly available sources. The analysis followed the Biographic Narrative Interpretative Method. Results: The study highlights the subject's virtues, influences, choices, perceptions, education with four degrees, published articles and performance in the five dimensions of the professional role of nursing: hospital care, teaching in higher education, nursing research, management and political participation in a Brazilian nursing association. Final considerations: Circe de Melo Ribeiro was a pioneer in the dissemination of concepts and principles of Nursing Administration and in the promotion of the empowerment of Brazilian nurses from the 1960s to the 1980s, through knowledge and critical reflection of professional practice.

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This article is a translation in English of the article:  eminente enfermeira educadora Circe de Melo Ribeiro

Author Biographies

, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Departamento de Enfermagem

Graduação em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (1978), Mestrado em Enfermagem pela EEAN/Universidade Federal do Rio de Janeiro (1987). Doutorado em Enfermagem pela EEAN/Universidade Federal do Rio de Janeiro (1997). Pós-Doutora em História da Enfermagem pela Lawrence Bloomberg Faculty of Nursing at University of Toronto. Foi Professora da EEAN/UFRJ no período de 1988 a 1995. Transferiu-se para a UFSC em 1996, atuando no Departamento de Enfermagem. Fundadora e Editora da Revista Historia da Enfermagem - Revista Eletrônica (HERE) no período de 2010-2013. Está como Editora Científica da História da Enfermagem - Revista Eletrônica (HERE), desde Janeiro de 2023. Atua nas linhas de pesquisas História da Saúde e Enfermagem e Educação em Saúde e Enfermagem, historia das doenças, pesquisando principalmente os seguintes temas: ensino da historia da enfermagem, enfermagem pré-profissional, gênero, educação em saúde, enfermagem em saúde do adulto, saúde das populações vulneráveis. 

, Universidade de São Paulo – USP, Escola de Enfermagem, Departamento de Orientação Profissional

Graduação em Enfermagem pela EEUSP (1988), Graduação em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000), Mestrado na Área de Administração em Serviços de Enfermagem pela Universidade de São Paulo (2002) e Doutorado pela Universidade de São Paulo (2005). Especialização em Direito do Trabalho pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001). Pós-Doutorado em História e Antropologia dos Cuidados, pela Universitat DAlacant (Espanha). Pós-Graduação MBA pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, em História, Sociedade e Cultura (2014). Atualmente é Professor Titular da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo (EEUSP), desde 8 de março de 2018. Coordenador do Centro Histórico Cultural da Enfermagem Ibero-Americana CHCEIA/EEUSP. Membro da Diretoria da "Federación Iberoamericana de Historia de la Enfermería", com sede na Cidade do México. Vice-Presidente da Comissão de Pós-Graduação da EEUSP. Membro Acadêmico e 2º Vice-Presidente da Academia Brasileira de História da Enfermagem (ABRADHENF). Membro do Grupo de Investigação "Antropología y Cultura de los Cuidados" da Universidad D´Álacant (Espanha). Vice-Coordenador do Comitê de Ética em Pesquisa da EEUSP, desde 2020. Coordenador da Comissão de Proteção de Direitos Humanos da EEUSP, desde agosto de 2021.

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Published

2025-09-24

How to Cite

Anesilda Alves de Almeida, Maria Itayra, & Genival Fernandes de. (2025). The eminent nurse educator Circe de Melo Ribeiro: a biographical study. História Da Enfermagem: Revista Eletrônica (HERE), 16, e006. https://doi.org/10.51234/here.2025.v16.493

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