Museum as a strategy for knowledge diff usion in nursing history

Authors

  • Maria Angélica de Almeida Peres
  • Anna Beatriz Sant’anna Ferreira de Souza
  • Davi Milleli Silva
  • Pacita Geovana Gama de Sousa Aperibense
  • Sabrina da Costa Machado Duarte
  • Tânia Cristina Franco Santos

Keywords:

Museums, History of nursing, Education nursing, Schools nursing, Nursing teaching

Abstract

Objective: To analyze a guided tour as a music education tool for the teaching of nursing history. Method: Descriptive and qualitative study, whose scenario was at Anna Nery Nursing School. Data were collected from July 2018 to October 2019 in 129 activity evaluation forms and 18 semi-structured interviews. Participants were teachers and undergraduate nursing students. Form data were organized and analyzed using simple statistics. The interviews were transcribed and subjected to thematic analysis. Results: Teachers and students attach great importance to the Museum Guided Tour for the teaching-learning process and knowledge enhancement in Nursing History; recognize that a strategy helps in building a
professional identity from contact with the historical heritage of nursing. Conclusion: The Guided Tour is an educational strategy that has the Museum as a space for the dissemination of knowledge and allows them to be added to different pedagogical strategies for the teaching of Nursing History. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Santos TCF, Barreira IA, Gomes MLB, Baptista SS, Peres MAA, Almeida Filho AJ. A memória, o controle das lembranças e a pesquisa em história da enfermagem. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, [Internet] 2011; 15(3):616-62. [Citado em 2019 jul 15]. Disponível em:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=127719485025.

Padilha MIC. O ensino de história da enfermagem nos cursos de graduação de Santa Catarina. Trab. educ. saúde [Inernet]. 2006; 4(2):325-336. [Citado em 2019 nov 12] Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tes/v4n2/06.pdf

Barreira IA, Baptista SS. O movimento de reconsideração do ensino e da pesquisa em História da Enfermagem. Rev. bras. Enfermagem [Internet] 2003 [Citado em 2019 jul 1] ; 56(6):702-706. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672003000600024&lng=en&nrm=iso>.

Cazelli S, Valente ME. Incursões sobre os termos e conceitos da educação museal. Revista Docência e Cibercutura [Internet]. 2019;3(2):18-40. [Citado em 2019 dez 12] Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/40729/30486

Instituto Brasileiro de Museus. Caderno da Política Nacional de Educação Museal. Brasília, DF: IBRAM, 2018. 132p. [Internet] 2018 [Citado em 2019 jun 6]; Disponível em: https://www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/Caderno-da-PNEM.pdf

Matos IAP. Educação museal: O caráter pedagógico do museu na construção do conhecimento. Brazilian Geographical Journal: Geosciences and Humanities research medium, [Internet], 2014; 5 (1):93-104 [Citado em 2019 jun 6]. Disponível em:< https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5059212>.

Unesco – ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Seminário Regional da Unesco sobre a Função Educativa dos Museus Rio Janeiro. Tradução de Maria Cristina Oliveira Bruno, Maria Pierina Ferreira Camargo. Rio de Janeiro: Unesco, 1958, VARINE-BOHAN, H. O Tempo Social. Rio de Janeiro: Eça Editora, 1987.

Aperibense PGGS, Peres MAA. Museu da Escola de Enfermagem Anna Nery como espaço de formação em enfermagem. Seminário Nacional de Diretrizes para a Educação em Enfermagem (SENADEn); 2018 jun 5-8 Florianópolis (SC) Anais. Disponível em: <http://www.abeneventos.com.br/16senaden/anais/resumos/resAnexo1-9208970-1.html>.

Dias NL, Carvalho MS, Paim L, Aperibense PGGS, Peres MAA. Monumentos e personagens históricos: preservação da identidade profissional da enfermagem em espaço acadêmico. Hist enferm Rev eletronica [Internet]. 2016;7(2):423-39. [Citado em 2019 jun 6] Disponível em:<http://here.abennacional.org.br/revista/here/?p=537>

Minayo MCS. Sampling and saturation in qualitative research: consensuses and controversies. Revista Pesquisa Qualitativa [internet]. 2017; 5(7):01-12. [Citado em 2019 dec 20]. Disponível em:< https://editora.sepq.org.br/index.php/rpq/article/view/82>

Bardin L. (2011). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70. (Obra original publicada em 1977).

Lewenson SB. Integrating nursing history into the curriculum. Journal of Professional Nurging. 2004; 20(6): 374-380. [Citado em 2018 dec 20]. Disponível em:< https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S8755722304001000>

Oguisso T, Campos PFS. Por que e para que estudar história da enfermagem. Enfermagem em Foco, Brasília. 2011; 4(1) 49-53. [Acesso em: 07 jan 2018]: Disponível em:<http://revista.portalcofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/503>

Pava AM, Neves EB. A arte de ensinar enfermagem: uma história de sucesso. Rev Bras de Enf 2011 Jan-Fev; Volume(64): 145-161.

Braga JLM. Desafios e perspectivas para educação museal. Museologia & Interdisciplinaridade. 2017;6(12):54-66. [Acesso em: 07 dez 2018] Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/16332>

Karino J. A biografia e sua instrumentalidade educativa. Educação & Sociedade. 1999; XX (67): 153-181. [Acesso em: 26 dec 2019] Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v20n67/v20n67a05.pdf

Aperibense PGGS, Silva CPG, Santos TCF, Almeida Filho AJ, Nelson S, Peres MAA. Uniforme de alunas de enfermagem: estratégia para construção da identidade profissional (1950-1960). Texto contexto - enferm. [Internet]. 2019; 28:1-14. [citado 2019 Dez 11]; Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072019000100324&lng=pt. Epub20-Maio-2019. http://dx.doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2017-0593>

Berbel NAN. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciênc Soc Hum. 2012; 32 (1): 25-40. [Internet]. [citado 2017 Jun 02]; Disponível em: <http://doi.org/10.5433/1679-0383.2011v32n1p25>

Oliveira GCG, Turci CC, Teixeira BM, Silva EMA, Garrido IS, Moraes RS. Visitas Guiadas ao Museu Nacional: Interações e impressões de estudantes da educação básica. Ciênc & Educ (Bauru), 2014 Fev-Mar; volume(20): 227-242. [Acesso em 2019 Dez 11]; Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000100014

Curi MX. Programas de educação em museus e públicos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 15., 2014, Belo Horizonte. Anais… Belo Horizonte: UFMG, 2014. [Acesso em 2019 Dez 11]; Disponível em: http://repositorios.questoesemrede.uff.br/repositorios/handle/123456789/2/search.

Cynthia Toman, Marie-Claude Thifault. Historical Thinking and the Shaping of Nursing Identity. Nursing History Review. 2012; 20: 184–204.

Barreira IA. Memória e história para uma nova visão da enfermagem no Brasil. Rev Latino-am Enfermagem 1999; 7(3): 87-93. [Acesso em 2019 dez 11]; Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=s0104-11691999000300012&script=sci_arttext&tlng=pt>.

Published

2019-07-01

How to Cite

Peres, M. A. de A., Souza, A. B. S. F. de, Silva, D. M., Aperibense, P. G. G. de S., Duarte, S. da C. M., & Santos, T. C. F. (2019). Museum as a strategy for knowledge diff usion in nursing history. História Da Enfermagem: Revista Eletrônica (HERE), 10(2), 10–22. Retrieved from https://aben.emnuvens.com.br/here/article/view/387

Issue

Section

Artigo original

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.