Higher education and the brazilian nursing association
contributions to the development and memories of the profession in the West of Santa Catarina
Keywords:
Association, Education, History of Nursing, Nursing SchoolsAbstract
Qualitative research, with a narrative historical design, developed in the West of Santa Catarina. The data was produced through semi-structured interviews, applied between the months of May 2016 and May 2017 to four nurses who participated in the nursing trajectory in the region. The aim of the study was to investigate the extent to which the implantation of nursing higher education courses and the construction of the Brazilian Association of Nursing Section Santa Catarina (ABEn-SC) Chapecó Nucleus contributed to the development of nursing in the West of Santa Catarina from the point of view of protagonists of this history. The results show that the creation of higher education nursing courses and, consequently, the incorporation of scientific knowledge into the profession, in addition to the construction of the ABEn-SC Chapecó Nucleus, are set as historical milestones for the construction and development of nursing in this region. It is observed that the West of Santa Catarina faced obstacles to the development of nursing, however, the precursor nurses of this history have been building a scenario based on comprehensive and qualified nursing care, which is mainly
due to the process of qualification of professional training and the strengthening of class entities.
Downloads
References
Serres JCP. Preservação do patrimônio cultural da saúde no Brasil: uma questão emergente. Hist cienc saude-Manguinhos [Internet] 2015 [cited 2018 Jun 10]; 22(4):1411-26. Available from: http://www.scielo.br/pdf/hcsm/v22n4/0104-5970-hcsm-22-4-1411.pdf
Oguisso T, Freitas GF. Cuidado: essência da identidade profissional de Enfermagem. Rev esc enferm USP [Internet] 2016 [cited 2018 Jun 10]; 50(2): 188-189. Available from: http://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/117346
Padilha MI, Borenstein MS, Santos I. Enfermagem: história de uma profissão. 2. Ed. São Caetano do Sul-SP: Difusão Editora, 2015.
Santos TCF, Barreira IA, Gomes MLB, Baptista SS; Peres MAA, Almeida Filho AJ. A memória, o controle das lembranças e a pesquisa em história da enfermagem. Esc Anna Nery [Internet] 2011 [cited 2018 Jun 10]; 15(3):616-21. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452011000300025
Muylaert CJ, Sarubbi Junior V, Gallo PR, Rolim Neto ML; Reis AOA. Entrevistas narrativas: um importante recurso em pesquisa qualitativa. Rev esc enferm Usp [Internet] 2014 [cited 2018 Jun 10];2(48): 193-199. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v48nspe2/pt_0080-6234-reeusp-48-nspe2-00184.pdf
Padilha MI, Bellaguarda MLR, Nelson S, Maia ARC, Costa R. O uso das fontes na condução da pesquisa histórica. Texto contexto – enferm [Internet] 2017 [cited 2018 Jun 10];26(4):e2760017. Available from: http://www.scielo.br/pdf/tce/v26n4/0104-0707-tce-26-04-e2760017.pdf
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
Santos IMM, Santos RS. A etapa de análise no método história de vida: uma experiência de pesquisadores de enfermagem. Texto contexto -enferm [Internet] 2008 [cited 2018 Jun 10];17(4):714-19. Available from: http://www.scielo.br/pdf/tce/v17n4/12.pdf
Brasil. Conselho Nacional de Saúde. Diretrizes e normas regulamentadoras da pesquisa envolvendo seres humanos: Resolução 466/12. Brasília, DF, 2012.
Villarinho MV. História Oral e Memórias: Contribuições na Pesquisa Historica em Enfermagem e Saúde. Hist Enferm Rev Eletrônica [Internet] 2017 [cited 2018 Jun 10];8(2):67-68. Available from: http://here.abennacional.org.br/here/v8/n2/a01a.pdf
Freire P. Pedagogia do Oprimido. 64. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
Medeiros M,Tipple AFV,Munari DB. A expansão das escolas de enfermagem no Brasil na primeira metade do século XX. Rev Eletr Enf [Internet] 2008 [cited 2018 Jun 10]; 10(1). Available from: https://www.fen.ufg.br/fen_revista/revista1_1/Escolenf.html
Adamy EK, Vendruscolo C, Finger K, Cadoná TM. Dez anos de história: marcos do ensino de enfermagem no Oeste Catarinense. Hist enferm Rev eletrônica [internet] 2016 [cited 2018 Jun 10]; 7(1):327-35. Available from: http://here.abennacional.org.br/here/a02.pdf
Vendruscolo C, Ferraz F, Prado ML, Kleba, ME, Reibnitz KS. Teaching-service integration and its interface in the context of reorienting health education. Interface [Internet] 2016 [cited 2018 Jun 10]; 20(59):1015-25. Available from: http://www.scielo.br/pdf/icse/v20n59/en_1807-5762-icse1807-576220150768.pdf
Adamy EK, Mendes M, Schmitt MD, Maia JC, Brum MLB, Vendruscolo C. Formação de enfermeiros sobre anamnese e exame físico.J Nurs Health[Internet] 2016 [cited 2018 Jun 10];6(2):334-45. Available from: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/enfermagem/article/view/6767
Camargo FC, Iwamoto HH, Monteiro DAT, Goulart MB, Garcia LAA; Augusto ALDS et al. Techniques undertaken to disseminate the evidence-based practice among hospital nurses.Rev Min Enferm [Internet] 2017 [cited 2018 Jun 10];21:e-1003. Available from: http://www.reme.org.br/sumario/99
Santos TCF. A ABEn e a preservação da memória pro ssional: implantação do Centro de Memória da Enfermagem Brasileira. Rev Bras Enferm [Inetrnet] 2013 [cited 2018 Jun 10]; 66(esp):165-70. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reben/v66nspe/v66nspea21.pdff
Neves EP. A Associação Brasileira de Enfermagem - Seção Santa Catarina e a repercussão na criação do Curso de Graduação em Enfermagem na UFSC. In: Zago AT, organizadora. Série Memória ABEn: contribuições da ABEn para a enfermagem catarinense. v. 1. Florianópolis: Associação Brasileira de Enfermagem-Seção Santa Catarina; 2010. p.21-46
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 História da Enfermagem: Revista Eletrônica (HERE)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Propriedade intelectual
Todo o conteúdo da HERE, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR).