Ten years of history
nursing education in marks of west catarinense
Keywords:
Nursing, Education, History of nursingAbstract
This study history-social nature aimed at historicizing the creation and the institutional trajectory of the Graduate Program in Nursing in the city of Palmitos (SC), belongingat the University of the State of Santa Catarina process (UDESC), from 2004 to 2014. As primary sources have consulted documents and testimonials from 18 participants who took part in the ten year history of UDESC, including rectors, pro-rectors, center directors, department heads, teachers, students and graduates. The results show that the nursing course had a beginning marked by many difficulties and has gone through several phases since its creation, presenting significant developments, especially in the temporal structure, teaching and scientific production body. Over the years and the many demands of teachers and academics, it was full of the course transfer to the city of Chapecó. It is considered that the autonomy of the team that is part of this will contribute to the projection of the future of this school, leading to the formation of qualified and trained nursing professionals to work with the network of attention to local and national health, and that the memories of that first, surrounded by an ideology of “breaking”, were instrumental in this construction.
Downloads
References
Borenstein MS, Padilha MI. Enfermagem em Santa Catarina: recortes de uma história (1900 – 2011). Florianópolis: Secco, 2011.
Freire P. Pedagogia do oprimido. 41. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005, 213 p.
Vale EG, Pagliuca LMF. Construção de um conceito de cuidado de enfermagem: contribuição para o ensino de graduação. Rev. Bras. Enferm. [internet] 2011 [cited 2015 set 20]; 64(1): 106-13. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S003471672011000100016&script=sci_arttext
Associação Brasileira de Enfermagem. Santa Catarina. História da Enfermagem [internet] 2015[cited 2015 jul 15]. Availabre from: http://www.aben-sc.com/
Brasil. E-MEC. Instituições de Educação Superior e cursos cadastrados.Brasília: Ministério da Educação [internet] 2014. Available from: http://
Santa Catarina. Universidade do Estado de Santa Catarina. Centro de Educação Superior do Oeste. O curso. Chapecó [internet] 2012 [cited 2015 jul 15]. Available from: http://www.ceo.udesc.br/?id=125
Borenstein MS. O uso da história oral como uma possibilidade de reconstruir a história da enfermagem. Texto & Contexto – Enfermagem, 1998 ;7(1): 58-70.
Meihy JCSB. Manual de história Oral.5 ed. São Paulo: Loyola, 2000.
Trivinõs ANS. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo (SP): Athas; 1990.
Padilha MIS, Borenstein MS. O método de pesquisa histórica na enfermagem. Texto & Contexto – Enfermagem [intenet] 2005 [cited 2015 ago 20]; 14(4): 575-84. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-07072005000400015&script=sci_arttext
Bardin L. Análise de conteúdo. 1 ed. São Paulo: Edições 70, 2011. 279 p.
CORREIO DO OESTE. Aulas da UDESC iniciam em Palmitos. Palmitos: Correio do Oeste, 2004.
Brasil. Conselho Nacional de Educação (BR). Resolução CNE/CES nº 3, de 07 de novembro de 2001. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em enfermagem. Diário Oficial da União. Câmara de Educação Superior. Brasília, 09 nov. 2001.
Brasil. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Programa Nacional de Reorientação Profissional em Saúde – Pró-Saúde: objetivos, implementação e desenvolvimento potencial. Ministério da Saúde, Ministério da Educação. Brasília, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 História da Enfermagem: Revista Eletrônica (HERE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Propriedade intelectual
Todo o conteúdo da HERE, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR).