Brazilian Nursing Association National Student Committee
constitution, progress and challenges
DOI:
https://doi.org/10.51234/here.2024.v15.185Keywords:
Enfermagem, Estudantes de Enfermagem, Educação em Enfermagem, Sistema Único de Saúde, PolíticaAbstract
Objective: to describe the experience in establishing the Brazilian Nursing Association National Student Committee, emphasizing its advances and challenges. Methods: this is a descriptive study and experience report. The activities were developed together with the Brazilian National Nursing Association Education Board. Results: the report was developed through three categories, namely: Establishment of the first thematic student committee in the Brazilian National Nursing Association; Advances of the Brazilian Nursing Association National Student Committee; Past, present and, perhaps, future challenges of the student committee. Final considerations: student participation in the Brazilian National Nursing Association and Sections, through a student committee, allows future nurses to contribute to strengthening the entity, bringing students together, in addition to experiencing contexts of struggles for nursing and public policies in education and health.
Downloads
References
Associação Brasileira de Enfermagem. Estatuto social. Brasília, DF: ABEn Nacional; 2018 [citado 11 dez. 2022]. Disponível em: https://www.abennacional.org.br/site/wp-content/uploads/2019/01/Estatuto-ABEn-FINAL.pdf.
Silva JL, Machado DM. Enfermagem brasileira em 90 anos de história associativa: contribuições da Associação Brasileira de Enfermagem. Hist Enferm Rev Eletr [Internet]. 2018 [citado 23 jul. 2024];9(2):131-40. Disponível em: http://here.abennacional.org.br/here/v9/n2/a4.pdf.
Sousa JA, Farias QLT, Costa MM, Fontenele Júnior AAM. Formação política na graduação em enfermagem: o movimento estudantil em defesa do SUS. Saude Debate. 2019;43(5):312-21. https://doi.org/10.1590/0103-11042019S525.
Silva MCN da, Machado HM. Sistema de saúde e trabalho: desafios para a enfermagem no Brasil [Editorial]. Cienc Saude Colet. 2020;25(1):7-13. https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.27572019.
Associação Brasileira de Enfermagem. Portaria n. 055 de 20 de fevereiro de 2019. Dispõe sobre a nomeação do Comitê Estudantil Nacional da Associação Brasileira de Enfermagem. Brasília, DF: ABEn Nacional; 2019 [citado 11 dez. 2022]. Disponível em: https://www.abennacional.org.br/site/wp-content/uploads/2019/04/COEST_Nac_Portaria_055_2019.pdf.
Holliday OJ. Para sistematizar experiências. 2a ed. revista. Brasília, DF: MMA, 2006.
Jara O. Sistematização de experiências: uma proposta enraizada na história Latino Americana. Rev Estud Sul Glob. 2021 [citado 23 jul. 2024];1(2):1-28. Disponível em: https://resg.thetricontinental.org/index.php/resg/article/view/55/60.
Costa RC, Costa LMC. Atuação do movimento estudantil da Universidade Federal de Alagoas no processo de redemocratização do Brasil. Rev Bras Hist Educ. 2020;20(50):e134. http://doi.org/10.4025/rbhe.v20.2020.e134.
Prates EJS, Santos FBO. I Congresso Nacional de Estudantes de Enfermagem: protagonismo e compromisso social. Hist Enferm Rev Eletr. 2021;12(1):52-9. https://doi.org/10.51234/here.21.v12n1.a5.
Associação Brasileira de Enfermagem. Estatuto social. 2013 [citado 9 nov. 2022]. Disponível em: https://www.aben-df.com.br/estatuto/estatuto_aben2013.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 História da Enfermagem: Revista Eletrônica (HERE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Propriedade intelectual
Todo o conteúdo da HERE, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR).